Wednesday, September 3, 2008

Cetusan Minda Syah Nor Iman, Isu 5

Assalamualaikum WBT..

Alhamdulillah, cetusan minda masih dapat diteruskan walaupun sekarang ini saya tidak berada di kolej dan tanpa sebarang capaian internet. Mujurlah saya dapat pinjam laptop baru ayah saya..hehe..tarikh sebenar saya menulis cetusan minda ini adalah 30 Ogos 2008, di Seri Kembangan, rumah kakak saya. Ibu dan ayah datang menjenguk anak – anaknya di Kuala Lumpur, dan bertandang di rumah kakak supaya dapat menyambut puasa pertama bersama – sama. Pada isu yang lepas, saya menyatakan bahawa menyambut puasa pertama bersama keluarga ini sudah menjadi suatu tradisi bagi kita dan saya juga tidak terkecuali..hehe..cuma situasinya berbeza, di mana ibu bapa datang ke bandar.

30 Ogos 2008 adalah tarikh hari lahir bagi ayah saya, jadi secara normalnya, anak – anak akan menghadiahkan sesuatu untuk ayahnya. Tetapi, situasi bagi keluarga saya adalah berbeza. Laptop yang saya gunakan ini akan diberi kepada ibu saya. Pada petang tadi, kami sekeluarga perg membeli – belah di Jusco Taman Equine, dan juga di beberapa kedai barangan rumah bagi membeli keperluan seperti set sofa, meja, TV flat screen, peti sejuk, ASTRO, tilam dan juga mesin basuh. Penaja barang – barang tersebut adalah ayah saya. Ayah saya pula yang berbelanja di hari lahirnya, demi kemudahan anak perempuannya yang memang serba kekurangan barang..hehe..akhirnya rumah kakak saya dapat juga berupa seperti sebuah rumah yang lengkap.

Jadi pada hari ini, saya ingin bercakap tentang “Kemahuan Ibubapa”.

Berdasarkan situasi di atas, saya tertarik dan terharu dengan segala pengorbanan ibubapa selama kita hidup di dunia ini. Lihatlah betapa prihatinnya ibu bapa tentang kemahuan anaknya. Betapa mereka berkorban harta demi melihat anaknya bahagia. Even di hari lahirnya, di mana anak – anak sepatutnya meraikan hari tersebut. Tetapi ibu bapa seperti tidak kisah dan seperti lupa bahawa hari itu sepatutnya mereka diraikan. Saya merasa terharu bila mengingatkan selama ini kita seperti lupa diri. Selalu meminta berbagai – bagai benda pada ibu bapa, tanpa memikirkan kesusahan mereka berhempas pulas mencari nafkah.

Selama ini kita seperti muram bila tidak cukup duit belanja..duit makan..duit minyak..duit beli buku..duit raya..dan bermacam duit.Kadang – kadang kita merajuk bila kemahuan kita tidak dipenuhi. Meraung – raung apabila tidak mendapat sesuatu, sedangkan setiap bulan ibu bapa perlu membayar pelbagai bil, serta perlu menghadapi pelbagai kenaikan harga barang. Betapa kita pentingkan diri sendiri apabila ibu bapa dapat memenuhi keperluan kita, barulah kita merasa gembira.

Cuba fikirkan berapa banyakkah yang mereka telah dikorbankan untuk melihat kita dapat melanjutkan pelajaran hingga ke universiti ataupun ke pusat – pusat pengajian tinggi. Sanggup habiskan beribu – ribu ringgit supaya dapat melihat anaknya berjaya.

Cuba Tanya diri sendiri, berapa ribu kalikah kita pernah meminta ibu bapa sesuatu. Berapa kalikah kita merajuk dan bermasam muka apabila permintaan tidak dipenuhi. Berapa kalikah kita bermasam muka apabila malas hendak membantu ibu bapa. Berapa kalikah kita seronok membelanjakan wang yang diberi ibu bapa.

Cuba fikirkan berapa kalikah ibu bapa tidak tidur semasa hendak membesarkan kita. Berapa ribu ringgitkah duit yang habis dibelanjakan untuk membesarkan kita, memberi kita makan, menyekolahkan kita, menghantar kita ke universiti dan sebagainya.

So, berapa kalikah mereka MEMINTA pada kita sesuatu semula. Berapa kalikah mereka MENGUNGKIT. Adakah mereka minta kita MEMBAYAR jasa mereka, sedangkan kita pernah MEMINTA upah bila selesai melakukan kerja yang disuruh.

Mereka tidak pernah..

Apa yang mereka harapkan cumalah ingin melihat kita gembira dan bahagia. Ibu bapa tidak pernah meminta sesuatu dari kita secara material, tetapi meminta kita secara rohani.

Cubalah bekerja bagi merasai betapa peritnya mencari nafkah. Sudah tentu wang yang anda perlolehi daripada kerja itu tidak akan dibazirkan, apatah lagi orang hendak meminta wang daripada kita, lagilah tidak akan diberi.

Bayangkan apabila kita selalu meminta daripada ibu bapa.

Jadi, apabila anda selalu memikirkan kemahuan anda. Fikirkan kemahuan ibu bapa. Kita sendiri tidak akan dapat membayar segala apa yang diberi. Apa yang kita mampu, hanyalah ucapan terima kasih yang ikhlas buat ibu bapa, menyayangi mereka dan juga mendoakan kesejahteraan mereka.

Itulah kemahuan ibu bapa.

-Syah Nor Iman-

No comments: