Thursday, April 16, 2009

Hakikat Ilmu Tasawuf..part 1

Dalam mengenal hakikat ilmu Tasawuf, sebenarnya ulama' ahli Tasawuf telah banyak mengemukakan pendapat mereka tentang hakikat Tasawuf. Menurut Ibnu Khaldun:

"Asal pokok ajaran Tasawuf ialah tekun beribadat, berhubungan langsung kepada Allah, berpaling dari kemewahan dan kemegahan dunia, berlaku zuhud terhadap sesuatu yang dituntut oleh kebanyakan manusia dari kelazatan, harta kekayaan, kebesaran duniawi, dan mengasingkan diri dari orang ramai di tempat yang sunyi untuk beribadat kepada Tuhan."
Zuhrul-Islam IV hal 151

Maka inilah hakikat Tasawuf yang paling tepat menurut Ibnu Khaldun sebagaimana dikemukakan oleh Syaikh Ahmad dalam Kitab Zuhrul Islamnya dan ditulis pula oleh K. H. Sirajuddin Abbas dalam buku 40 Masalah Agama jilid 3 halaman 34.

Selain itu, menurut Imam al-Karakhi bahawa hakikat Tasawuf itu ialah:

"Mengekalkan taat kepada Tuhanmu, berkhidmat kepada sesama Muslim dan menasihati mereka."
Risalah Qusyairiah, halaman 9

Untuk lebih lengkap lagi bagi mengetahui ajaran Tasawuf itu, maka ada baiknya kita lihat pula pokok-pokok ajaran Tasawuf seperti yang dikemukakan oleh Imam Tasawuf yang terkenal iaitu Imam al-Qusyairi Rahimahullah.

Adapun ajaran-ajaran Tasaquf menurut Imam al-Qusyairi iaitu:

Taubat

Iaitu meninggalkan maksiat, serta menyesali mengerjakannya, beristighfar kepada Allah SWT. Taubat dari dosa ini adalah ajaran yang paling dahulu wajib dikerjakan sebelum yang lain-lainnya. Berkata Imam al-Qusyairi:

"Taubat itu ialah jalan pertama daripada beberapa jalan bagi orang-orang yang menuju keredhaan Allah dam makam (tempat) pertama daripada beberapa makam bagi orang-orang yang mencari makam yang diredhai Allah."
Risalah Qusyiriah, halaman 45

Imam Ghazali menyatakan pula tentang taubat ini:

"Taubat itu adalah nak kunci kebahagiaan bagi murid-murid yang belajar ilmu dan amalan Tasawuf."

Demikian betapa pentingnya taubat yang hukumnya adalah wajib bagi tiap-tiap lelaki dan perempuan yang mukallaf.

Mujahadah

Bersungguh-sungguh dalam beribadat.

Taqwa

Menjunjung segala perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya.

Warak

Menjauhi diri dari maksiat dan syubhat.

Zuhud

Meninggalkan segala hal-hal keduniaan yang halal, mengambil sekadar hajat keperluan sahaja, mengikis jiwa daripada mencintainya secara berlebih-lebihan

Berkata Imam al-Qusyairi:

"Zuhud pada perkara yang haram itu wajib dan zuhud pada perkara yang halal adalah sifat utama."

Berkata pula Imam Ahmad bin Hambal:

"Zuhud itu ada tiga macam: Meninggalkan segala yang haram, itulah zuhud orang-orang awam. Meninggalkan yang berlebihan daripada yang halal, itulah zuhud orang-orang khawash (orang yang istimewa). Meninggalkan segala apa saja yang boleh mengganggu seorang daripada mengingat Allah, maka itulah zuhud orang-orang arifin (bijak)."

Khalwat/Uzlah

Berseorangan beribadat kepada Allah.

Shamat

Banyak diam. Jika bercakap, maka bercakaplah yang benar. Jika tidak, maka lebih baik diam.

...bersambung pada post yang akan datang...



No comments: