Monday, November 10, 2008

Tips - tips Kecemerlangan

Kenali Berlian Sebagai Berlian

Kecemerlangan bermula dengan ilmu. Ilmu diumpamakan seperti permata. Anda tidak akan dapat menghargai berlian jika anda melihatnya sebagai kaca. Justeru binalah kesedaran tentang kepentingan ilmu. lIa seperti berlian. Ingatkan diri tentang nabi Adam. Sebelum menjadi khalifah di bumi, baginda menguasai ilmu terlebih dahulu (rujuk surah al-Baqarah ayat 31). Ingatlah tentang ayat pertama yang diturunkan kepada nabi Muhammad SAW iaitu ‘bacalah’ dan ia berkaitan tentang penguasaan ilmu yang baik. Ingatkan diri bahawa kita akan merempat tanpa ilmu. Kita akan dimalukan tentang ilmu. Salah satu contoh yang baik ialah tokoh Islam yang bernama al – Biruni. Ketika beliau sedang nazak, beliau telah diziarahi oleh sahabatnya. Ketika itu beliau terus bertanya tentang satu hukum yang agak sulit berkaitan masalah waris pusaka. Berkata sahabatnya, “Sesuaikah untuk kita berbincang tentang perkata ini sekarang?” Al – Biruni menjawab, “Aku lebih suka mati dalam keadaan berilmu daripada jahil.” Kejarlah permata, kejarlah imu.

Binalah Gol

Binalah matlamat yang jelas dalam hidup. Dalam bahasa mudah, pastikan dalam hidup ini anda tahu hendak ke mana. Jangan lupa, rasul – rasul yang wajib diimani iaitu Adam, Idris, Nuh, Hud, Soleh, Ibrahim, Lut, Ismail, Ishak, Yaakub, Yusuf, Ayub, Syu’aib, Musa, Harun, Zulkifli, Daud, Sulaiman, Ilyas, Ilyasa’, Yunus, Zakaria, Yahya, Isa dam Muhammad diutus dengan matlamat yang jelas. Dalam surah an – Nahl ayat 36 Allah SWT berfirman, “Sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul bagi setiap umat (untuk menyeru). Sembahlah Allah dan jauhilah kesesatan (taghut).” Jangan lupa, Rasulullah pernah berkata kepada sahabat – sahabatnya awal – awal lagi bahawa, “Pada suatu hari nanti kamu akan menguasai istana Raja Parsi.”

Usaha, usaha, usaha

Jika tidak dipecahkan ruyung, mana dapat sagunya. Dalam berusaha pasti ada cabaran. Lihat kepada matlamat hidup (life goal) selalu agar selalu beroleh ransangan dan istiqamah dalam berusaha. Tentukan jadual dan tingkatkan disiplin. Berkawanlah dengan mereka yang selalu berusaha. Berkawan dengan orang malas, malaslah kita.

Ibadah dan Doa

Siapalah kita tanpa bantuan Allah. Justeru ibadah dan doa tidak boleh diperkecilkan walau sedikit pun. Jagalah solat dan bacalah al – Quran setiap HARI dan fahamkan maksudnya supaya mudah dihayati. Saya yakin dengan ini, insyaALLAH, hidup anda akan berubah dan terus berubah dan terus berubah ke arah kejayaan dan kecemerlangan.

~Muhammad Azrie~

No comments: