Wednesday, August 27, 2008

Cetusan Minda Syah Nor Iman, Isu 4

Assalamualaikum WBT..

Nampaknya Ramadhan bakal menjelma lagi..

Jadi pada kali ini saya ingin berkongsi luahan minda tentang 'apa ada pada Ramadhan'..

Semasa saya bercuti mid-sem di Johor, keluarga emak saudara saya mengajak saya menyambut puasa pertama di Johor ( tak dapat ikut kerana hendak meraikan hari lahir ayah ). Trend menyambut puasa pertama di kampung@bersama ibu bapa ini pun sudah lama menjadi tradisi kita. Hendak merasai suasana puasa di rumah kan, berbanding di IPT. Ramadhan ditunggu - tunggu seluruh umat manusia.

Pada bulan puasalah kita dapat melihat bermacam2 lagi ragam manusia yang boleh kata jarang dilihat di bulan - bulan lain, seperti peningkatan kadar ibadat ( Alhamdulillah ) dan juga keningkatan kadar berdua - duaan di sana-sini ( Astaghfirullah al'Azim ) kononnya hendak 'tunggu' bersahur ( sambil - sambil tunggu, bermesra sebentar bersama yang tercinta, dosa free di situ ).

Pada bulan puasalah juga manusia juga membuat pelbagai resolusi peribadi, seperti hendak kuruskan badan, berhenti merokok, dan pelbagai perkara yang melibatkan 'diet' seharian. Nampaknya hukum WAJIB berpuasa itu sendiri menarik minat manusia untuk membuat pelbagai azam kerana perkara wajib itu tidak boleh ditinggal, dan diri sendiri tidak berapa mampu untuk melakukan perkara yang sama (berpuasa) pada waktu yang sunat ( di bulan lain), rasa - rasanya payah untuk mencapai target.

Sebab itulah menariknya di bulan Ramadhan ini di mana manusia menjadi 'rajin' untuk melakukan perkara yang mereka ingin ubah terhadap diri sendiri, hanya kerana 'obligation' untuk berpuasa itu sendiri. Tidak tahulah sama ada selepas bulan puasa itu, mereka ingin terus menjalankan resolusi mereka, ataupun hanya pada bulan Ramadhan.

Melakukan resolusi itu bila tibanya puasa itu tidaklah salah, tetapi ada baiknya jika kita terus beristiqamah melakukan perbuatan ( yang baik sahaja ) supaya terus konsisten dan mendatangkan kebaikan pada kita.

Hal yang sama seperti amal ibadat di bulan puasa.

Walaupun solat tarawikh tiada di bulan - bulan lain, tidak bermakna anda semua tidak dapat meningkatkan amal ibadat secara berterusan pada bulan lain. Ibadat itu sendiri menpunyai banyak cara : bersedekah, solat sunat, mengaji, lain - lain. Ada yang berkata "alaaa..elokla buat ibadat jugak di bulan puasa,daripada tak buat langsung kan", tetapi harus diingat, perkara yang dilakukan secara istiqamah itu lebih baik dan lebih mendapat pahala daripada Allah SWT. Even solat 5 waktu yang diadakan hanya pada waktu - waktu tertentu itu diiringi solat sunat rawatib, solat hajat, dan juga solat - solat lain. Tiada kekangan melakukan ibadah secara istiqamah dan pada waktu yang selain ditetapkan (kecuali pada certain waktu yang kita diharamkan puasa, or seumpamanya).

Jadi, apa yang ada pada Ramadhan?

Bulan untuk melakukan bermacam - macam perkara? Dan selepas itu, tidak diteruskan?

Jika anda semua bermentaliti seperti itu, bulan puasa ini samalah seperti kebanyakan masjid di Malaysia; hanya dipenuhi manusia pada waktu solat jumaat dan solat sunat hari raya.

Jadikanlah bulan puasa itu sebagai 'starting point', sebagai 'batu loncatan', sebagai 'training ground' dan bermacam - macam istilah yang bersamaan, supaya bulan puasa dapat melatih kita untuk terus meningkatkan amal ibadat, dan bermacam - macam lagi resolusi, supaya selepas bulan puasa ini berakhir, kita terus - terusan dapat beristiqamah dengan perbuatan kita.

Jangan jadikan bulan Ramadhan sebagai hanya satu 'temasya' bagi kita, tetapi sebagai 'kunci' yang dapat membuka hati kita..Semoga Allah memberkati usaha - usaha baik anda semua. InsyaAllah..

"Marhaban ya Ramadhan"

-Syah Nor Iman-

No comments: