Thursday, October 23, 2008

Antara Kerbau, Kelawar dan Cacing

Pada suatu hari Allah SWT memerintahkan malaikat Jibril AS untuk pergi menemui salah satu makhluk ciptaanNya iaitu seekor kerbau dan bertanya kepada kerbau tersebut sama ada ia bersyukur telah diciptakan Allah SWT sebagai seekor kerbau. Malaikat Jibril terus pergi menemui si kerbau tersebut.

Pada waktu siang yang panas itu si kerbau sedang sedang berendam di sebatang sungai. Malaikat Jibril menemui kerbau itu dan kemudian bertanya, "Wahai kerbau, adakah kamu bersyukur telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor kerbau?"

Si kerbau menjawab, "MasyaAllah, Alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan saya sebagai seekor kerbau, daripada saya dijadikanNya sebagai seekor kelawar yang mandi dengan air kencingnya sendiri."

Selepas mendengar jawapan kerbau tersebut, malaikat Jibril pergi menemui seekor kelawar yang sedang tidur bergantungan pada dinding gua dan terus bertanya, "Wahai kelawar, adakah kamu bersyukur dijadikan Allah SWT sebagai seekor kelawar?"
Kelawar itu pun menjawab, "MasyaAllah, Alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah SWT kerana telah dijadikan sebagai seekor kelawar daripada dijadikanNya sebagai seekor cacing tanah. Tubuhnya lebih kecil, tinggal pula di dalam tanah, berjalan pun menggunakan perutnya", jawab si kelawar.

Setelah mendengar jawapan kelawar tersebut, malaikat Jibril pun segera menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah dan terus bertanya kepada cacing tersebut, "Wahai cacing, adakah kamu bersyukur telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing?"
Cacing terbut terus menjawab, "MasyaAllah, Alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan saya sebagai seekor cacing, daripada dijadikanNya sebagai seorang manusia. Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh, ketika mereka mati, mereka akan diseksa selama - lamanya".

No comments: