Wednesday, October 1, 2008

Cetusan Minda Syah Nor Iman, Isu 6

Assalamualaikum WBT..

First of all, saya mengucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin kepada semua umat Islam di seluruh pelusuk dunia. Walaupun saya tidak akan dapat mengenali anda semua, kita semua adalah saudara seagama dan semestinya ada link antara kita semua.

Malam ni baru saya ada sedikit kesempatan untuk menulis sedikit cetusan minda saya setelah sekian lama menyepi. Petang tadi pun saya tidak larat sangat untuk menulis, managed untuk tidur di ruang tamu sampai lewat petang ( ada orang datang ziarah, saya selamba ke tidur tanpa sebarang gangguan, memang nikmat )

Seperti biasa, saya beraya pada waktu pagi. Tahun ini agak unik bagi saya sekeluarga kerana sebelum ini kami biasanya menyambut hari raya pertama di Johor, kali ini di Terengganu. Rutin tahunan bagi umat Islam ialah melawat kubur saudara masing - masing. Saya juga tidak terlepas daripada turut menyertai "temasya" ini. Sedikit ayat - ayat al -Quran buat si mati agar roh dicucuri rahmat.

Saya rasa agak pelik, dan inkuiri apabila ziarah kubur ini seperti satu adat ataupun event tahunan pada hari raya. Bila hari raya pertama tiba, barulah kubur dipenuhi umat manusia. Selepas itu kembali menyepi selama setahun. At least make some effort untuk ziarah selalu. Tidak salah ziarah kubur, kecuali menyeru nombor ekor.

Selepas itu mulalah adegan ziarah - menziarahi rumah sanak saudara untuk saling bermaafan dan bersalaman. Satu lagi perkara yang menghairankan saya : semua tengok TV. Saya tidak tahu samada hendak bersalaman dengan tangan - tangan yang menghulur ataupun remote TV. Budaya menonton TV semasa hari raya seakan - akan 'membunuh' semangat Aidilfitri itu sendiri. Tiada lagi budaya ramah mesra, tiada lagi sesi berbual - bual dan juga saling bertegur sapa. Diganti dengan 'menyembah' peti yang tidak bernyawa dan diserikan dengan pelbagai macam hiburan dan juga program - program.

Saya bukanlah untuk memboikot amalan menonton TV tetapi make some effort untuk hentikan sebentar program TV..amalkan 'human touch' semasa hari raya. Jika tiada orang, tontonlah TV hingga ia menonton anda..

Apa - apapun, maaf Zahir & Batin..

-Syah Indra-

No comments: