Sunday, October 12, 2008

Fadhilat Solat Sunat Rawatib

Dari Ibnu Umar ra berkata, "Aku menjaga 10 rakaat dari nabi SAW: 2 rakaat sebelum solat Zohur,2 rakaat selepasnya,2 rakaat selepas solat Maghrib, 2 rakaat selepas solat Isyak dan 2 rakaat sebelum solat Subuh. (HR Muttafaqun 'alaihi)
Sayyidah 'Aisyah dalam hadis muttafaq 'alaih menyatakan: "Tidak ada nafilah, solat sunnah, yang sangat dijaga pelaksanaannya oleh Nabi Saw. melebihi dua rakaat fajar." (HR. Bukhari dan Muslim)

Tunaikanlah solat sunat rawatib sebelum dan selepas solat fardhu,kecuali waktu - waktu berikut:
-selepas solat Subuh
-selepas solat Asar

Solat sunat rawatib terbahagi kepada 2 bahagian iaitu solat sunat rawatib muakkad dan juga solat sunat rawatib ghairu muakkad.

Solat sunat muakkad sangat dituntut oleh Islam dan diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW sentiasa menjaga 10 rakaat solat sunat rawatib yang terdiri daripada:

- 2 rakaat sebelum slat Subuh
- 2 rakaat sebelum dan selepas solat Zohor
- 2 rakaat selepas solat Maghrib
- 2 rakaat selepas solat Isyak

Solat sunat rawatib ghairu mu'akkad kurang sedikit fadhilatnya jika dibandingkan dengan solat sunat muakkad tetapi pengamal tetap dijanjikan ganjaran apabila melakukan solat ini. Solat sunat rawatib ghairu muakkad adalah solat sunat yang ada dikerjakan oleh Rasulullah S.A.W. pada waktu-waktu tertentu, tetapi di waktu yang lain baginda meninggalkannya. Solat sunat rawatib ghairu muakkad terdiri daripada:

-2 rakaat sebelum solat Zohor
-4 rakaat sebelum solat Asar
-2 rakaat sebelum solat Maghrib
-2 rakaat sebelum solat Isyak

Side note:

- Bagi solat sunat sebelum solat Subuh, adalah sunat untuk berbaring selepas menunaikannya dan lebih utama untuk berbaring secara mengiring di bahu kanan, dengan menghadapkan muka dan bahagian depan badan ke arah kiblat seperti mana keadaannya di dalam kubur, kerana ini akan lebih mengingatkan seseorang itu kepada kematian, lalu dia akan berusaha melakukan amalan-amalan soleh dan bersiap-sedia untuk menghadapi kematian. Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan daripada Aisyah RA:

"Bahawasanya Nabi SAW apabila selesai mengerjakan solat sunat 2 rakaat Subuh, baginda mengiring di atas bahu kanan"

- Solat sunat ghairu muakkad sebelum solat Asar boleh dikerjakan sama ada 2 rakaat dengan 1 salam ataupun 4 rakaat dengan 2 salam.

No comments: