Wednesday, October 22, 2008

Cetusan Minda Syah Nor Iman, Isu 7

Assalamualaikum WBT..

Sudah sekian lama saya menyepi daripada menulis cetusan minda. Bukan malas..hehe..tapi saya mencari - cari idea untuk menulis. Lagipun lebih elok menulis sesuatu dengan mengambil masa daripada menulis setiap hari tetapi tiada isi. Baru - baru ini saya pergi ke cafe Fakulti Sains untuk membuat sedikit pengisian (perut). Saya terserempak dengan sekumpulan mahasiswa/i pro-M yang sedang berkempen (atau speaker corner..apa - apa istilah pun jadi). Mereka kelihatan begitu bersemangat menyampaikan idea masing - masing walaupun orang lain sibuk makan (saya tak makan, bungkus je).

Baru saya hendak mengambil sedikit gambar mereka sebagai kenang - kenangan, mereka sudah bersurai. Mungkin kerana azan Zohor telah berkumandang pada waktu itu. Jika saya sempat ambil sedikit gambar, sudah pasti akan menghiasi cetusan minda saya ini..hehe..

Anyway, saya agak tertarik dengan mahasiswa/i pada masa kini. Dalam keramaian mahasiswa/i yang sibuk dengan study dan juga pasangan hidup masing - masing, ada juga yang sanggup mengorbankan sedikit masa untuk perjuangan mereka. Saya tak kata saya menyokong mereka sepenuhnya..cuma untuk memberi sedikit cetusan minda tentang "fokus".

Seperti mana yang anda semua sudah maklum, peperiksaan semakin hampir. Masing - masing telah sibuk study. Perpustakaan yang selama ini kosong, telah mula penuh, seperti keadaan di Surau al-Irsyad yang penuh dengan jemaah semasa bulan Ramadhan iaitu semasa solat Tarawih. Sama seperti bulan Ramadhan, apabila musim peperiksaan sudah berakhir, perpustakaan pun menjadi kosong seperti sediakala. Study itu bagaikan menjadi sebahagian hidup para mahasiswa/i. 24 jam sehari, 7 hari seminggu dan tidak membuat kerja-kerja lain. Pinjam buku pun yang berkaitan dengan jurusan/assignment sahaja dan tidak cuba untuk research benda lain. Tabiat study 24jam ini bagaikan sudah dipupuk sejak kecil dan melemahkan kita. Seperti robot, kita terus - terusan study dan jiwa kita bagaikan hilang. Universiti yang sepatutnya menjadi gedung ilmu, pendidik jiwa, kilang pemimpin sudah menjadi sama seperti sekolah. Study. Kuliah. Study. Kuliah. Assignment. Exam. Ijazah. Kerja. Jiwa kosong.

Mahasiswa seharusnya mempunyai satu bentuk pemikiran yang tidak pasif. Sebelum melangkah ke alam pekerjaan, alam mahasiswa adalah satu tapak unggul yang dapat membentuk diri seorang manusia menjadi lebih 'excellent' dan juga terbaik di antara yang terbaik. Tidak guna jika melangkah ke universiti hanya untuk menggenggam ijazah tetapi ilmu di dada hanya untuk peperiksaan sahaja. Jika anda berfikir bahawa masuk U hanya untuk lulus exam,berhenti sajalah. Anda membazirkan duit rakyat. Pengalaman yang diperolehi semasa di alam mahasiswa/i itu sangat bermakna untuk membentuk diri anda semua dan tidak boleh didapati di tempat lain (unless anda sanggup bayar untuk menghadiri certain kursus). Pemimpin masa depan yang sejati perlukan lebih 'pengisian' dan bukan hanya perlu ada CGPA yang tinggi. Namun untuk mencapai matlamat tersebut bukanlah senang kerana mungkin anda berfikir bahawa masa itu selalu tidak cukup dan bimbang pelajaran merosot.

Dahulu saya pernah mengatakan bahawa sifat istiqamah itu sangatlah penting bagi memastikan kita sentiasa akan menjadi yang terbaik di dalam hidup. Sama juga dengan kehidupan di institusi pengajian tinggi. Apa - apa jenis perjuangan atau pekerjaan yang kita lakukan, kita harus pandai untuk fokus dan istiqamah, tetapi pada masa yang sama, tidak lari dari perjuangan asal kita di institusi pengajian tinggi untuk belajar dan juga tidak mengabaikan aspek - aspek kehidupan yang lain.

Samalah seperti memfokuskan cahaya menggunakan kanta pembesar. Terlalu fokus, cahaya itu akan membakar dan memakan diri..tidak fokus, apa - apa pun tak berhasil.

Allah telah menciptakan masa yang sudah memang cukup iaitu 24 jam sehari, 7 hari seminggu dan 365 hari setahun. Bukan tidak cukup masa tetapi kita masih tidak dapat manage masa dengan sempurna. Nabi Sulaiman yang sibuk pun dapat membahagikan masa untuk bertemu Allah, apatah lagi kita yang hanya menjadi mahasiswa/i. Dan juga perlu diingat bahawa nilai seseorang itu bukan berdasarkan kuantiti tetapi kualiti. Tidak guna menyertai 1000 projek/aktiviti tetapi tidak mendapat apa - apa pengisian rohani. Better join satu projek tetapi kita dapat belajar banyak perkara daripadanya.

Sudah fitrah orang muda itu berdarah panas dan selalu ingin mencuba perkara - perkara yang menarik hati. Salurkan keinginan itu ke jalan yang benar tetapi pada masa yang sama, tidak mengabaikan suruhan dan perintah Allah. Apabila tekanan melanda, mintalah pada Allah supaya ditenangkan hati dan fikiran supaya setiap urusan kita dipermudahkan. Tidak semestinya masalah itu membelenggu. Mungkin masalah itu membuat kita lebih seronok melakukan kerja.

Jangan terlalu asyik dengan projek/aktiviti/persatuan hingga lupa menguruskan diri (jangan tak mandi, gosok gigi..hehe). Jangan terlalu fokus study hingga tidak dapat apa - apa yang berharga semasa di universiti. Jika jiwa anda kosong, bagaimana untuk menempuh alam dewasa dan pekerjaan yang sememangnya dipenuhi sejutaa dugaan hidup? Pengalaman hidup dan berorganisasi di universiti dapat mengelakkan anda daripada menjadi sebatang 'sayur' yang mudah patah apabila kita sudah bekerja.

Kesimpulannya, hidup bukan untuk study sahaja. Carilah pengalaman di universiti namun jangan terlalu fokus pada pencarian pengalaman hingga mengabaikan diri sendiri dan juga pelajaran. Mahasiswa/i kan, sudah pandai berfikir.

Jika anda sudah pandai fokus, tahniah. Jika masih belum dapat fokus, takziah. Usaha lagi.

Semoga semangat mahasiswa terus menyala, bukan meletup.

-Syah Nor Iman-

No comments: