Wednesday, October 15, 2008

Terkena api dari kubur

Ibnu Hajar bercerita bahawa satu rombongan daripada kalangan Thabi'in pergi menziarahi ke rumah Abu Sinan.Sejurus sahaja sampai ke rumahnya, Abu Sinan telah mengajak mereka menziarahi rumah jirannya. "Mari ikut saya ke rumah jiran untuk mengucapkan takziah atas kematian saudaranya", kata Abu Sinan kepada tetamu - tetamunya.


Sebaik sampai di rumah jirannya, mereka mendapati bahawa saudara si mati menangis berterusan kerana terlalu sedih. Para tetamu tersebut telah berusaha untuk menghiburkan dan memujuk lelaki tersebut supaya tidak lagi menangis tetapi tidak berjaya.


Para tetamu tersebut bertanya, "Adakah kamu tidak tahu bahawa kematian itu suatu perkara yang mesti dijalani oleh setiap orang?"


"Itu saya tahu tetapi saya sangat sedih memikirkan seksa yang telah menimpa saudaraku itu," jawabnya.


"Apakah engkau mengetahui perkara ghaib?" Tanya tetamu - tetamu itu lagi.


Saudara si mati menjawab, "Tidak, tetapi ketika saya menguburkannya dan meratakan tanah di atasnya, telah terjadi suatu perkara yang sangat menyayat hati. Ketika itu semua orang telah pulang tetapi saya masih duduk di atas kuburnya.Tiba - tiba saya terdengar sesuatu dari dalam kubur: "Aaaaaahh!! Aaaaahh!! MEreka tinggalkan aku seorang diri menanggung seksa, padahal aku mengerjakan puasa dan bersolat!". Jeritan itu betul - betul membuatku menangis kerana kasihan. Saya cuba menggali kuburnya kerana ingin tahu apa yang telah terjadi di dalam liang lahad. Ternyata di dalam kubur tersebut penuh dengan api dan leher si mati dirantai daripada rantai yang diperbuat daripada api. Kerana kasihan kepadanya, saya cuba untuk melepaskan rantai yang membelenggu leher si mati. Apabila saya hulurkan tangan untuk membukanya, tangan saya terbakar".


Lelaki itu menunjukkan tangannya yang hitam kepada tetamunya. Kulitnya terkupas kerana kesan api dari kubur tersebut. Ia meneruskan ceritanya, "Saya terus mengambus kubur semula seperti sediakala dan segera pulang. Bagaimana saya tidak dapat menangis apabila mengingati keadaan seperti itu?"


"Apa yang telah dilakukan oleh saudaramu ketika di dunia?" Tanya tetamu - tetamu tersebut.


"Ia tidak mengeluarkan zakat harta," jawabnya.


Firman Allah SWT:


"Janganlah sekali - kali orang - orang yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka daripada anugerah -anugerahNya menyangka bahawa, kebakhilan itu adalah baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak di lehernya pada hari kiamat. Dan kepunyaan Allahlah segala warisan yang ada di langit dan di bumi. Dan Allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan"


(Surah ali - Imran, ayat 180)

No comments: